پخش زنده
امروز: -
مجلس بولیوی یکشنبه قانون جدیدی را تصویب کرد که به رئیس جمهور این کشور اجازه میدهد از ارتش برای مقابله با معترضان استفاده کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، روبرتو کاسترو رئیس مجلس بولیوی گفت: این قانون تصویب شده است و برای اجرا به قوه مجریه میرود.
بولیوی در هفتههای گذشته صحنه اعتراضات گسترده و انسداد جادهها از سوی اتحادیههای کشاورزان، حامیان اوو مورالس رئیسجمهور پیشین و دیگر گروههای مخالف دولت بوده است.
معترضان حل بحران اقتصادی و کنارهگیری رودریگو پاز را خواستار شدهاند؛ رئیسجمهوری که فقط ۶ ماه از آغاز فعالیت دولتش میگذرد.
اعتراضات عمدتاً در لاپاز و شهر الآلتو متمرکز بوده، اما به مناطق اورورو، کوچابامبا، پوتوسی، سانتا کروز و چوکیساکا نیز گسترش یافته است. تداوم انسداد جادهها موجب کمبود مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی از جمله اکسیژن درمانی شده است.
اوو مورالس رئیسجمهوری پیشین بولیوی از اعتراضهای گسترده ضد دولتی که هفتهها ادامه یافته است، دفاع کرد و آن را نه یک حرکت سازمانیافته از سوی خود، بلکه «قیام جنبش بومیان علیه نئولیبرالیسم» دانست؛ او با تاکید بر راهحل سیاسی انتقال قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام، گفت: مطالبات ما فقط زمانی محقق میشود که دوباره به قدرت سیاسی بازگردیم.