• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۵ - ۱۳:۴۱
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

برداشت نادرست از مضرات شکر در شبکه‌های اجتماعی

متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که شکر به خودی خود سمی نیست و حذف کامل آن می‌تواند مانع دریافت مواد مغذی مفید شود.

شکر؛ سمی یا مغذی؟ دیدگاه متخصصان تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از  وبگاه گاردیَن در شبکه‌های اجتماعی، شکر اغلب به‌عنوان ماده‌ای سمی و مضر معرفی می‌شود.

 اما دکتر امیلی لیمینگ (Emily Leeming)، متخصص تغذیه در کینگز کالج انگلیس این باور را یک افسانه رایج می‌داند که در فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده است.

به گفته او، این تصور غلط معمولاً از اینجا ناشی می‌شود که افراد با حذف مواد قندی از رژیم غذایی خود احساس بهتری پیدا می‌کنند.

 اما این بهبود اغلب به این دلیل است که با حذف شیرینی‌های فرآوری‌شده، کیفیت کلی رژیم غذایی بالا می‌رود و جای بیشتری برای غذا‌های طبیعی و فرآوری‌نشده باقی می‌ماند.

به گفته لیمینگ تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی که شکر را سمی می‌نامند، معمولاً آن را به‌عنوان عامل اصلی افزایش وزن، مشکلات قندخون و بیماری‌های قلبی معرفی می‌کنند.

 اما در مطالعات کنترل‌شده‌ای که میزان کالری دریافتی ثابت نگه داشته می‌شود، رژیم‌های غذایی حاوی شکر بالا تأثیر منفی چشمگیری بر کاهش وزن، سوخت‌وساز بدن یا عوامل مهم سلامت ندارند.

او تأکید می‌کند: اگر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را از رژیم خود حذف کنید، این از نظر تغذیه‌ای مطلوب نیست، اما شکر به خودی خود در آن شرایط مستقیماً مضر نیست.

دلیل شهرت بد شکر تا حدی به این برمی‌گردد که مواد غذایی حاوی شکر معمولاً کالری بالایی دارند و مصرف بیش از حد کالری می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. همچنین، بالابودن مداوم قندخون در طولانی‌مدت، تولید مواد سمی مرتبط با پیری (AGEs) را افزایش می‌دهد که با پیری و برخی بیماری‌ها در ارتباط است.

به گفته لیمینگ  آسیب‌ها ناشی از افزایش مزمن قندخون است، نه خوردن گهگاه کمی قند اضافه.

طبق دستورالعمل‌های انگلیس مصرف روزانه قند‌های آزاد (قند‌های افزوده‌شده به مواد غذایی مانند شیرینی‌ها و بیسکویت‌ها و همچنین قند موجود در آبمیوه‌ها) نباید از ۳۰ گرم بیشتر شود؛ اما قند موجود در میوه‌های کامل به دلیل ساختار فیبری و ریزمغذی‌های همراه، در این دسته قرار نمی‌گیرد.

به گفته لیمینگ خیلی ناراحت می‌شوم وقتی می‌شنوم کسی می‌گوید نباید میوه بخوری، چون قند بالایی دارد. این یک توصیه کاملاً اشتباه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اجرای طرح ویژه ایمنی همزمان با آئین تشییع رهبر شهید
خون شهدای هفتم تیر، نهال نوپای انقلاب را آبیاری کرد
تجهیز یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی لرستان به سیستم‌ نوین آبیاری
اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۵ هزار هکتار با سرمایه مردمی در سمنان
پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت سیمین‌دخت وحیدی
پرواز بالگرد اورژانس آباده برای نجات جان بیمار قلبی
کمک ۱۰ هزار دلاری کمیته بین المللی المپیک به المپین‌ها
تحسین مردم از پاسخ قاطعانه نیروهای مسلح به تجاوز دشمن آمریکایی
پیگیری روند برگزاری آموزش های مهارت فنی در سمنان
توزیع احسان و نذری در سرتاسر استان اردبیل
کشف ۸۰ کیلوگرم تریاک در گچساران
معرفی سرپرست هیئت بسکتبال خراسان رضوی
کنترل رشد نقدینگی؛ پیش‌شرط مهار تورم و ثبات اقتصاد
اعزام ۱۵۰ هزار نفر از سیستان و بلوچستان به آیین تشییع رهبر شهید
«دو نیمه ماه»، قصه‌ای از دل تاریخ معاصر در شبکه تماشا
برگزاری یادواره شهدای محله دهنو مبارکه
استقرار تجهیزات و آمادگی ۱۱۰۰ مجتمع بین‌راهی برای خدمت‌رسانی به عزاداران قائدشهید
پخش مستند «فیلسوف جنگ» از شبکه یک سیما
انتصاب سرپرست سازمان لیگ فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی
تکریم و رضایتمندی مردم؛ مهم‌ترین شاخص موفقیت برنامه ملی پزشکی خانواده است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۶ نظر)
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۳ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
روز تاسوعا در کربلا چه گذشت؟  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)