صادرات ۲۶ هزار تن انواع آبزیان از استان بوشهر
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان بوشهر گفت: در یکسال اخیر ۲۶ هزار تن انواع محصولات آبزی با نظارت دامپزشکی از استان به خارج از کشور صادر شده است.
بهگزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمدرضا عباسی با تشریح جزئیات اقدامات صورت گرفته، بر اهمیت نظارتهای دامپزشکی در تسهیل و تضمین صادرات محصولات آبزی تأکید و اظهار در: در یک سال اخیر، استان بوشهر موفق به صادرات بیش از ۲۶ هزار تن محصولات آبزی به کشورهای مختلف شده که این میزان صادرات با رعایت کامل استانداردها و مقررات بهداشتی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: این میزان صادرات نمایانگر توانمندی صنعت آبزیپروری استان و تلاش بیوقفه کارشناسان دامپزشکی در خط مقدم کنترل کیفیت و سلامت این محصولات مطابق با استانداردهای جهانی است.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان بوشهر در ادامه، جزئیات بیشتری از این صادرات را ارائه داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا کنون، مقدمات صادرات بیش از ۱۹ هزار تن میگو و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ تن ماهی فراهم شده است. این مهم پس از انجام بیش از ۱۳۴ هزار مورد آزمایش تخصصی در آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی و بیش از ۲۷ هزار مورد آزمایش در مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماریهای میگو و همچنین دریافت گواهی بهداشتی بینالمللی صورت گرفته است.
وی افزود: کشورهای مقصد این صادرات شامل روسیه، چین، لهستان، ارمنستان، بحرین، گرجستان، کویت، امارات و قطر بودهاند.
عباسی یادآور شد: این نظارتها تمامی مراحل، از تولید در مزارع تا فرآوری، بستهبندی و حملونقل را در بر گرفته تا اطمینان حاصل شود که محصولات صادراتی از بالاترین سطح کیفی و بهداشتی برخوردار بوده و با الزامات سختگیرانه کشورهای مقصد مطابقت کامل دارند.
وی به وجود ۱۰ مرکز قرنطینه مرزی فعال در استان اشاره کرد و افزود: عملیات رهگیری فرآوردههای خام دامی از مزرعه تا سفره، همراه با دریافت گواهی حمل بهداشتی قرنطینهای، در راستای تضمین سلامت جامع آبزیان و زنجیره غذایی در حال انجام است.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان بوشهر در خصوص رویکرد حمایتی و تسریعبخش این اداره کل اظهارکرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و تسهیل فرآیندهای صادراتی، کلیه خدمات صدور گواهی حمل صادراتی به صورت غیرحضوری، الکترونیکی و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه میشود.