بهگزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، غلامرضا حشمتی در جلسه کار گروه استانی مدیریت بهینه مصرف انرژی با حضور استاندار بوشهر و فرمانداران شهرستانها با تشریح برنامههای تامین و توزیع برق در استان، اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در راستای انجام ماموریتهای خود و برای عبور موفق از اوج بار تابستان، اقدامهای متنوعی از جمله مدیریت مصرف، هوشمندسازی شبکه، مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز، ساماندهی انشعابهای غیرمجاز، توسعه شبکه، توسعه تولید در محل مصرف، مدیریت داراییها، تقویت امنیت سایبری، مدیریت بحران و آگاهسازی مشترکان را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به وضعیت مصرف برق در استان، افزود: رشد اوج بار در استان بوشهر سالانه حدود پنج درصد است که حدود ۲ درصد بیشتر از متوسط کشور است و امسال تمام تلاش خود را بکار گرفتهایم که با جلب مشارکت و همکاری مردم فهیم هم استانی و مصرف بهینه انرژی، این رشد را متوقف کرده و نسبتبه سال گذشته روند کاهشی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: در حوزه مدیریت مصرف، سهمیههایی برای بخشهای مختلف در نظر گرفته شده است که شامل بخش صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری، مولدهای مقیاس کوچک و بخش خانگی است.
وی از اجرای مجموعهای از اقدامات در بخش اداری خبر داد و گفت: تعیین کارشناس انرژی در دستگاههای اجرایی برای کنترل روزانه مصرف، خاموش کردن تابلوهای تبلیغاتی، کاهش ۵۰ درصدی روشنایی پارکها و میادین از سوی شهرداریها و رعایت مصوبه هیأت وزیران مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعتهای اداری و ۷۰ درصدی پس از پایان وقت اداری از جمله این برنامهها است.
حشمتی ادامه داد: همچنین استفاده از ژنراتور و سامانههای برق اضطراری و مدیریت روشنایی بزرگراهها و محورهای بینشهری از دیگر اقدامات پیشبینی شده است.
وی درباره مدیریت مصرف در بخش صنعت نیز گفت: صنایع کوچک خارج از شهرکهای صنعتی باید حداکثر در یک روز کاری در هفته نسبتبه کاهش مصرف اقدام کنند و برای صنایع انرژیبر نیز در ساعتهای اوج مصرف از ساعت ۱۸ تا ۲۳ محدودیتهایی اعمال میشود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ظرفیت مدیریت مصرف در بخش صنعت استان را روزانه حدود ۱۰ مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز استفاده از نیروگاههای خورشیدی معادل برق مصرفی و بهرهگیری از تجهیزات هوشمند برای رویتپذیری و کنترلپذیری مصرف مشترکان در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در بخش تجاری نیز واحدهایی که دارای مولد یا برق خودتأمین هستند اگر در ساعتهای اوج مصرف برق با شبکه برق همکاری کنند به ازای هر کیلوات، ۳۰ هزار ریال پاداش برخوردار خواهند شد.
حشمتی یادآور شد: تعدادی از صنوف و مشترکان تجاری با استفاده از نامتعارف از روشنایی و ریسههای چراغانی از مصادیق ترویج بدمصرفی هستند که با هماهنگی اتحادیههای صنفی ضمن تقاضا از همه صنوف محترم و دعوت به همراهی و رعایت مصرف بهینه، در صورت تکرار موضوع نسبتبه اعمال محدودیت بر مصرف و برخورد قانونی مواجه خواهند شد.
در پایان جلسه، استاندار بوشهر ضمن ابلاغ مصوبات جلسه بر لزوم رعایت مصرف بهینه انرژی از سوی تمام دستگاههای اجرایی و اداری تاکید کرد.