• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۲۳۲۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
سیاسی » امنیتی و دفاعی

«بدون تعارف» با دریادلان سهند و مکران

«بدون تعارف» در این قسمت، از کار بزرگ دریادلان نیروی دریایی ارتش در دو ناوشکن و ناو بندر سهند و مکران می‌گوید که پس از چهار ماه دریانوردی به کشور بازگشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سهند و مکران اردیبهشت ماه عازم ماموریتی حساس و سخت شدند و با گذر از دریا‌های اقیانوس اطلس و تنگه‌های راهبردی جهان توانمندی کشورمان در دریا را به خوبی به دنیا نشان دادند و به کشور بازگشتند.
"بدون تعارف" در این قسمت با امیر دریادار دوم مجتبی محمدی فرمانده ناوگروه ۷۵ و دو فرمانده ناو مکران و ناو سهند گفتگو کرده که متن آن به شرح زیر است:

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مجری: در یکی از اسکله‌های نیروی دریایی ارتش هستیم در بندرعباس و جایی که ناوشکن سهند بعد از ۱۳۳ روز پهلو گرفته؛ کوتاه بگویید که کجا رفته بودید و چه شد که رفتید؟
امیر دریادار محمدی: ماموریت اصلی ما رسیدن به اقیانوس اطلس بود، طبق فرمان مقام معظم رهبری که دستور دادند انتظار داریم نیروی دریایی بتواند به آب‌های دوردستی همچون اقیانوس اطلس، فراتر از اقیانوس هند هم برسد.
این ماموریت برای ما تعریف شد و ما از سه اقیانوس گذشتیم، اقیانوس هند، اقیانوس اطلس جنوبی و اقیانوس اطلس شمالی و هفت دریا را پشت سر گذاشتیم، دریای عمان، دریای عربی، دریای بالتیک، دریای شمال، خلیج فنلاند، دریای مدیترانه و دریای سرخ.
مجری: با ناو تمام ایرانی؟ صفر تا صدش با خودتان بود؟
امیر دریادار محمدی: بله، فناوری و آموزش و پرسنل اش با خودمان بود و البته پشتیبانی اش هم با خودمان بود، به هیچ کشوری وابسته نبودیم و در هیچ بندری پشتیبانی نشدیم.
مجری: چند هزار کیلومتر دریانوردی کردید؟
امیر دریادار محمدی: به مایل دریایی ۲۴ هزار و ۶۰۰ مایل، یک چیزی حدود ۴۶ هزار کیلومتر مداوم دریانوردی کردیم فقط تنها توقف ما روز هشتاد و سوم ماموریتمان در بندر سن پترزبورگ روسیه برای شرکت در مراسم رژه دریایی ...
مجری: و این اتفاق برای اولین بار در کشورمان در نیروی دریایی افتاد؟
امیر دریادار محمدی: بله رسیدن ناو‌های نیروی دریایی به خلیج فنلاند و حتی اقیانوس اطلس شمالی برای اولین بار بود.
مجری: از سختی‌های مسیر که بنا بر شیطنت‌ها و تحریم‌ها بود، بگویید؟
امیر دریادار محمدی: رجزخوانی‌ها و تهدید‌ها و گزینه‌های روی میز را، چون همیشه هست، نمی‌شود زیاد جدی گرفت و نگرانی وجود نداشت، به قول ما کرکری‌هایی خوانده می‌شد که این‌ها نمی‌توانند، مرد این کار نیستند و می‌گفتند که این‌ها کم آوردند و دارند بر می‌گردند.
اما این طور نبود و ما داشتیم برنامه خود را اجرا می‌کردیم، هدفی داشتیم و موردی هم پیش نیامد که به قول معروف بخواهیم کم کنیم یا تغییر مسیر بدهیم و حتی از برنامه مان جلو بودیم و خوب هم جلو رفتیم.
مجری: و اینکه گفتند که اجازه سوخت گیری به ما نمی‌دادند؟
امیر دریادار محمدی: اصلا نیازی به سوخت گیری نداشتم ما ناوبندری داریم که انگار بندرمان کنارمان است ما به هیچ پشتیبانی نیاز نداشتیم.
مجری: سنگ اندازی بود؟
امیر دریادار محمدی: بله بود و حتی شنیدیم که برنامه‌هایی هم داشتیم و به کشور‌هایی هم که قصد بازدید و اجرای تمرین مشترک داشتیم به تهدید بعضی‌ها جواب منفی گرفتند.
مجری: یعنی می‌خواستید در اسکله آن کشور‌ها توقف کنید؟
امیر دریادار محمدی: مثلا فقط برویم به خاطر اینکه به قول معروف ارتباط برقرار کنیم؛ تهدیداتی شنیدیم.
مجری: چه چیزی را به دنیا با این ماموریت نشان دادیم؟
امیر دریادار محمدی: به جهانیان ثابت کردیم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اگر می‌آید در آب‌های دوردست، در اقیانوسی فراتر از منطقه خودش حضور پیدا می‌کند؛ این حضور، حضور قلدرانه نیست حضوری برای برقراری صلح و امنیت پایدار بین المللی برای دریانوردی است و برای تمام دریانوردان
مجری: اگر موافق باشید در ادامه با فرماندهان سهند و مکران گفتگو کنیم
مجری: آقا چه گذشت بر شما؟
فرمانده ناو بندر مکران: ما در این مأموریت برای اولین بار از آب‌هایی گذشتیم که متعلق به کشور‌هایی بود که در طول تاریخ ید طولایی در استعمار دریایی داشتند و حضورشان برای سده‌ها در آب‌های خلیج فارس همیشه باعث اذیت و آزار کشور عزیز ما بود، ولی خوب آن‌ها هیچ وقت در مخلیه شان نمی‌گذشت که ما این توانمندی را داشته باشیم و بتوانیم این دریای طولانی را عبور کنیم و وارد آن محدوده بشویم و ما وقتی که داشتیم از محدوده آب‌ها یشان عبور می‌کردیم سراسیمگی را در آن‌ها می‌دیدیم و ناو‌ها و هواپیما‌های جنگی بسیار سراسیمه آن‌ها مرتب اطراف ما گشت می‌زدند و با حفظ فاصله و سکو رادیویی فقط نظاره گر عبور مقتدر ما بودند.
مجری: سهند زورش زیاد است تا بخواهد پاسخ تهدیدی را بدهد؟
فرمانده ناو شکن سهند: آن‌ها خودشان می‌دانستند کاری نمی‌توانند بکنند، بیشتر بحث عملیات روانی بود که ما با این کار عملیات روانی آن‌ها را شکست دادیم، ولی آن‌ها هم توانمندی ما را خبر داشتند و هم می‌دانستند که واقعاً نمی‌توانند جلوی نیروی دریایی ما را بگیرند.
امیر دریادار محمدی: ما مثلاً می‌توانستیم همین مسیر برگشت که از کانال سوئز بود با مسیر رفتمان تقریباً دو برابر بود ما خواستیم نشان بدهیم که از اقیانوس اطلس جنوبی هم می‌توانیم رد شویم اول مسیر سخت را رفتیم و بعد از مسیر راحت برگشتیم، دیدیم که کرکری‌ها روی مسیر راحت است، گفتیم حالا برگشت را می‌آییم ببینیم چه کسی می‌خواهد حرف بزند، یعنی ما از ابتدای مسیر خودمان قصد نداشتیم از کانال سوئز رد شویم نه این که نمی‌خواستند بگذارند یا جلوی ما را گرفته بودند، می‌خواستیم محک بزنیم که اقیانوس اطلس جنوبی را از امید نیک چه جوری می‌رویم، ولی در برگشت از کانال سوئز برگشتیم و حیاط خلوت خیلی‌ها را بر هم زدیم، ظاهراً گفتند ما را ندیدند.
مجری: شاید الان بعضی‌ها تصور کنند حالا نمی‌خواهم به رقم اشاره کنم که درآمد این بچه‌ها خیلی کلان است، خیلی خوبه که این جور تن می‌دهند به این چیزها؟
فرمانده ناوشکن سهند: واقعاً این جوری نیست، در حد متوسط حقوق کارمندان و حق مأموریت ما قابل چشمگیری نیست، بچه‌ها اول اینکه تعهد دارند به کارشان، به نیروی دریایی، به کشورشان، ولی بحث مالی انگیزه آن چنانی ایجاد نمی‌کند و به نظرم هر کسی خیلی راحت همین درآمد و همین حق مأموریت را می‌تواند داشته باشد، واقعاً در حد متوسط کارمندی است.
مجری: هر چه بگوییم هر چه حرف بزنیم کم است، چون کار ارزشمند بوده حالا در زمان محدود ما فقط می‌شود به یک بخش‌هایی از آن اشاره کرد و ارزش این کار را از پیام پر از مهر و پرمعنای رهبر انقلاب می‌شود، متوجه شد.
امیر دریادار محمدی: من احساس غرور دارم، قطعاً نه من تمام همکارانم در این ناوگروه هم چنین احساسی دارند و خوشحالند و ضمن اینکه توانستند فرمان و دستور را اجرایی کنند، باعث خشنودی فرمانده مان هم شدیم.
مجری: افتخار می‌کنیم به شما و همکارانتان ان شاءالله مدام باشد و خداوند به عزت شما بیفزاید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ایران همیشه جاویدان
خدا خیرتون بده
با سلام. بابت برنامه جهادی و انقلابی تان سپاس گزاریم.
نظر شما
آخرین اخبار
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم
ابراز تمایل کانادا به بازگشایی سفارتخانه‌هایش در ایران و ونزوئلا
تطبیق جنگ ۱۲ روزه با جنگ احزاب و تأکید بر ناکامی دشمن
هشدار درباره تشدید جنگ ترکیبی و عملیات روانی آمریکا و رژیم صهیونی
استارت‌آپ میلیارد دلاری ایرانی‌تبارها برای شکستن انحصار هوش مصنوعی
آمادگی ناتو، برای رویارویی با روسیه
مجوز مجلس دانمارک به اعزام نیرو و تجهیزات به تنگه هرمز
رضا کلهر طلا گرفت؛ هستی ولی نژاد به نشان نقره رسید
نباید از اقدام ایران بدفهمی شود
عبور اکوادور از سد آلمان؛ صعود سه تیم از گروه E
۱۳ اسیر از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شدند
برتری مجارستان مقابل ایران در هندبال ساحلی قهرمانی جهان
حماس: اشغالگران، نسل‌کشی در غزه را با محاصره و کشتار ادامه می‌دهند
مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در جوار محل شهادت قائد شهید
سکوت یک دقیقه ای تیم اسپانیا برای قربانیان زلزله ونزوئلا
درگیری رزمندگان مقاومت و نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان
رژیم صهیونیستی باز هم آتش بس در لبنان را نقض کرد
سازمان بین‌المللی دریانوردی تخلیه کشتی‌ها از تنگه هرمز را متوقف کرد
نخست وزیر ایتالیا مشارکت در جنگ علیه ایران را تکذیب کرد
اعلام محدودیت‌های ترافیکی مراسم عزاداری زینبیه اعظم زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود
ورود سامانه بارشی به مازندران از شنبه شب
ظرفیت ۶۸هزار نفری کاردانی به کارشناسی ؛ جمعه آخرین روز مهلت ثبت نام
حضور رئیس جمهور در جمع عزاداران عاشورای حسینی در تبریز
برگزاری آیین شمع پایلاما در تبریز
لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران
ورود ۲ دستگاه اتوبوس‌مدرن شهری به ناوگان اتوبوسرانی مشهد
اعمال روز عاشورا
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی
تازه ترین اثر حسن روح الامین منتشر شد
درگیری لفظی ترامپ با سناتور آمریکایی بر سر ایران
دولت برای رفع مشکلات معیشتی تلاش خواهد کرد
هرگونه تهدید علیه ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند
سپاه: عبور ایمن از تنگه هرمز تنها از مسیر‌های اعلامی ایران ممکن است
کار روی جزئیات توافق ایران و آمریکا آغاز شده است
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱۶ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۳ نظر)
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود  (۱ نظر)
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲  (۱ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق خراسان رضوی تا پایان هفته  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
اعتراض کتبی وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
ایمن سازی مسیر‌های اربعین در همدان  (۱ نظر)
قطع برق خودکار ۲۴۴ مشترک در استان به علت عبور از سقف مجاز مصرف  (۱ نظر)