• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۳۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۵ - ۱۱:۵۷
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت

برنامه وزارت بهداشت برای مهار جمعیت جوندگان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر ضرورت مدیریت اصولی پسماند و اجرای برنامه‌های علمی برای مهار جمعیت جوندگان با هدف پیشگیری از تهدیدات زیستی و حفظ سلامت عمومی تاکید کرد.

برنامه وزارت بهداشت برای مهار جمعیت جوندگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا رئیسی، در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور، با اشاره به افزایش جمعیت جوندگان در شهر‌ها و مناطق حاشیه‌نشین، هشدار داد: این جانوران به‌عنوان مخازن و ناقلان بیماری‌های عفونی، ظرفیت بالایی برای انتقال ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها به انسان دارند و می‌توانند سلامت عمومی را با مخاطرات جدی مواجه کنند.

وی مدیریت صحیح پسماند را مهم‌ترین راهکار کنترل جمعیت جوندگان دانست و تصریح کرد: انباشت غیرمجاز و جمع‌آوری نامنظم پسماند، زمینه ایجاد زیستگاه و تأمین منابع غذایی جوندگان را فراهم می‌کند و بدون اصلاح زیرساخت‌های مدیریت پسماند و بهسازی محیط، اقدامات مقطعی برای کنترل جمعیت این ناقلان اثربخش نخواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر استفاده از مخازن پسماند زیرزمینی یا دارای درپوش‌های غیرقابل نفوذ، افزایش دفعات جمع‌آوری زباله متناسب با تراکم جمعیت، رفع کانون‌های تجمع غیربهداشتی پسماند و آموزش عمومی شهروندان به‌عنوان محور‌های اصلی مدیریت پسماند تاکید کرد.

وی همچنین خواستار تدوین یا بازنگری پروتکل‌های نگهداری موقت پسماند شد و افزود: با بهره‌گیری از تجهیزات ضدنفوذ و سامانه‌های بهینه جمع‌آوری پسماند، باید دسترسی جوندگان به منابع غذایی به حداقل برسد.

رئیسی با تاکید بر اینکه انتقال عوامل بیماری‌زا توسط جوندگان می‌تواند زمینه‌ساز بروز طغیان بیماری‌ها و افزایش فشار بر نظام سلامت شود، بر اتخاذ رویکرد‌های پیشگیرانه در این زمینه اشاره کرد.

وی همچنین اجرای برنامه‌های کنترل جمعیت جوندگان بر پایه اصول علمی مدیریت تلفیقی آفات بهداشتی را ضروری دانست و گفت: اجرای این برنامه‌ها ضمن افزایش اثربخشی و پایداری اقدامات، مصرف سموم را کاهش داده و از مواجهه شهروندان با ترکیبات شیمیایی خطرناک جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خواست با قید فوریت، اقدامات لازم را در چارچوب وظایف سازمانی پیگیری کرده، بر حسن اجرای برنامه‌ها نظارت مستمر داشته باشند و نتایج اقدامات انجام‌شده را به این معاونت گزارش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
کشف خودروی سرقت شده از تهران در عملیات پلیس راین
دستگیری شرور سابقه‌دار در کرمان
پیام وزیر ورزش و جوانان به تیم ملی فوتبال ایران
آقای ایران در سفرهای استانی
فراخوان ثبت‌نام دوره آموزشی «اقلیم شعر» به میزبانی زنجان
اهدای دستگاه RO به بیمارستان ۱۵ خرداد مهدیشهر
مهمانان خارجی از جمعه برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید وارد ایران می‌شوند
پیام مردم در تجمعات شبانه به اعضای تیم ملی فوتبال
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری
صرفه جویی رمز حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
۳۰ درصد برق کشور در بورس انرژی معامله شد
آخرین فرصت برای سنجش نوآموزان جامانده اعلام شد
۶۸ هزار ناپدید بر اثر زلزله ونزوئلا
مردم ایلام در صد و هجدهمین شب حضور، باز هم صدِ وحدتشان را گذاشتند
ابلاغ شیوه نامه تشریفات قانونی تردد درون استانی خودروهای مناطق آزاد کیش و قشم به زودی
 برنامه‌ خانه ملت و با نمایندگان روی آنتن صداوسیمای لرستان
هم افزایی مسئولان برای ایجاد یک رویه مد و پوشاک
خبر خوش برای مشمولان متولد ۱۳۸۷؛ امکان سفر اربعین بدون مجوز وظیفه عمومی
پیش بینی حضور ۴ هزار تبعه افغانستانی در مراسم وداع با رهبر شهید در مشهد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)