دو حلقه چاه درونمیدانی پارس جنوبی آماده بهرهبرداری شد
مجری طرح حفاری چاههای درونمیدانی پارس جنوبی از پایان عملیات حفاری و تکمیل، اسیدکاری گسترده و آمادهسازی دو حلقه چاه جدید در سکوهای فراساحلی این میدان مشترک خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، شبیر نبوی گفت: این چاهها در راستای جبران افت فشار مخزن و افزایش دوره پایداری تولید سکوهای موجود در میدان، آماده ورود به مدار بهرهبرداری است.
وی با اشاره به اینکه حفاری چاههای درونمیدانی میدان مشترک پارس جنوبی به دلیل محدودیتهای عملیاتی، پیچیدگیهای مهندسی و ضرورت دستیابی به بخشهایی از مخزن که پیشتر تحت توسعه قرار نگرفتهاند، در زمره دشوارترین پروژههای حفاری این میدان مشترک محسوب میشوند، گفت: در همین راستا، یک حلقه چاه جدید در سکوی مرزی SPD۱۵ با ثبت دستاوردی کمسابقه در صنعت حفاری کشور آماده بهرهبرداری شده است.
نبوی با بیان اینکه انجام عملیات مشبککاری این حلقه چاه در بازه طویل مخزنی با استفاده از روش TCP بهعنوان راهکار بهینه اجرای عملیات با همکاری شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت توسعه پتروایران و DCI با موفقیت به سرانجام رسیده است، افزود: این عملیات، از منظر پیچیدگیهای اجرایی در میان بیش از ۴۰۰ حلقه چاه حفاریشده میدان پارس جنوبی کمنظیر به شمار میرود.
مجری طرح حفاری چاههای درونمیدانی پارس جنوبی گفت: این چاه که از طویلترین چاههای میدان پارس جنوبی به شمار میرود، پس از حفاری تا عمق بیش از ۵ هزار متری تکمیل، زندهسازی و جریاندهی شده است که با هدف جبران افت فشار و افزایش پایداری تولید، در زمان توقفهای عملیاتی سکو به تأسیسات بهرهبرداری متصل و وارد مدار تولید خواهد شد.
نبوی با اشاره به تکمیل یک حلقه چاه دیگر در سکوی مرزی SPD۳ اظهار داشت: این چاه بهعنوان یازدهمین چاه تولیدی این سکو با همکاری شرکت نفت و گاز پارس و با مشارکت شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، با طول بیش از ۵ هزار تکمیل شده است.
وی افزود: این چاه با هدف بهبود فشار جریانی سکو، جبران افت فشار ناشی از بیش از ۲۳ سال تولید مستمر و افزایش طول دوره پایداری تولید حفاری شده و هماکنون آماده تحویل به بهرهبرداری شد.
نبوی طول زیاد و زاویه بالای چاهها، عبور مسیر حفاری از میان چاههای موجود برای دستیابی به بخشهای کمتر تخلیهشده مخزن، ناپایداری دیواره چاه در سازندهای ریزشی و همچنین انجام عملیات همزمان حفاری و تولید را از جمله چالشهای اجرایی این طرح برشمرد و افزود: استفاده از اسلاتهای خالی سکوهای تولیدی، حفاری تکچاهی بهجای حفاری پلکانی و اعمال تنشهای بالای مکانیکی و الکتریکی بر تجهیزات دستگاه حفاری، از دیگر عوامل افزایش پیچیدگی عملیاتی در این پروژههاست.
مجری طرح حفاری چاههای درونمیدانی پارس جنوبی به عدم وقفه در اجرای این طرح در شرایط حساس کشور طی دو جنگ تحمیلی اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی، یکپارچگی زنجیره تأمین کالا، تجهیزات و مواد مصرفی، پشتیبانی لجستیکی عملیات حفاری بر روی دستگاههای حفاری و انجام عملیات مشترک حفاریهای درون میدانی و تولید سکو با طیف وسیعی از پیمانکاران، تأمینکنندگان و خدماتدهندگان زیرمجموعه، حفظ شد و ادامه یافت که نشاندهنده خودکفایی صنعت نفت و گاز در عبور از چالشها و بحرانهای پیش روی کشور است.
بر اساس این گزارش، طرح حفاری چاههای درونمیدانی پارس جنوبی شامل حفاری ۳۵ حلقه چاه در ۱۷ سکوی گازی میدان است و با تکمیل آن، روزانه حدود ۳۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.