• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۳۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۵ - ۰۹:۲۳
اقتصادی » آب و انرژی

مدیرعامل توانیر: امسال در تامین برق، وضع بهتری داشتیم

مدیرعامل توانیر با اشاره به وضع تأمین برق در سال جاری گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کردیم و میزان محدودیت‌های اعمال‌شده در تمامی تعرفه‌ها ۶۸ درصد کمتر از سال گذشته بود.

مدیرعامل توانیر: مشترکان پرمصرف برق را نزدیک به قیمت تمام‌شده دریافت می‌کنند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد اله داد،مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری این شرکت با اشاره به شرایط دشوار صنعت برق کشور در ماه‌های گذشته اظهار کرد: در جریان جنگ ۱۲ روزه، بیش از ۲ هزار نقطه از شبکه برق کشور مورد اصابت قرار گرفت و حدود ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در بخش‌های عمومی و عمدتاً خصوصی از مدار خارج شد که این موضوع در آغاز فصل تابستان محدودیت‌هایی را در تأمین برق ایجاد کرد.

وی افزود: با وجود گستردگی خسارت‌ها، کارکنان صنعت برق در سراسر کشور با تلاش و فداکاری، پایداری شبکه را حفظ کردند و میانگین خاموشی‌ها به کمتر از ۵۵ دقیقه رسید.

مدیرعامل توانیر با اشاره به وضعیت تأمین برق در سال جاری گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کردیم و میزان محدودیت‌های اعمال‌شده در تمامی تعرفه‌ها ۶۸ درصد کمتر از سال گذشته بود. در حالی که سال گذشته در فصل بهار حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعت محدودیت اعمال شد، این رقم امسال به حدود ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای تابستان، وضعیت مطلوبی در تأمین برق کشور داشته باشیم.

مدیرعامل توانیر با اشاره به توسعه ظرفیت تولید برق کشور گفت: ظرفیت نیروگاهی کشور از مرز ۱۰۰ هزار مگاوات عبور کرده است که از این میزان، بیش از ۵ هزار و ۲۵۰ مگاوات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد و ظرفیت این بخش رشد سه برابری را تجربه کرده است.

وی افزود: حتی در شرایط جنگ نیز پروژه‌های توسعه‌ای صنعت برق متوقف نشد و یک هزار و ۴۸۰ کیلومتر مدار خط انتقال و فوق‌توزیع به شبکه برق کشور افزوده شد.

مدیرعامل توانیر با تأکید بر لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه برق اظهار کرد: باید زمینه خرید و فروش مستقیم برق میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم شود. در حال حاضر نزدیک به یک هزار و ۵۵۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک برق خود را به‌طور مستقیم در تابلوی آزاد عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه بازارهای برق و حذف واسطه‌گری، انگیزه تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد و امکان تأمین مطمئن برق مورد نیاز مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌های عبور از اوج بار تابستان گفت: ۱۴ مگاپروژه برای عبور از اوج بار تعریف شده بود که بخش عمده آن‌ها در ماه‌های ابتدایی سال به اجرا درآمد و تکمیل شد.

وی افزود: ظرفیت‌های قانونی مناسبی نیز برای توسعه صنعت برق فراهم شده است. بر اساس قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع موظف به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه هستند که این طرح‌ها در مراحل مختلف اجرا قرار دارند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۴ هزار مگاوات ظرفیت عرضه برق در تابلوهای آزاد، سبز و بهینه‌سازی بازار برق وجود دارد، گفت: صنایعی که خواهان برق بدون محدودیت هستند می‌توانند نیاز خود را از این بازارها تأمین کنند.

وی درباره مدیریت مصرف برق نیز اظهار کرد: با وجود رشد مصرف، برنامه‌های مناسبی برای کنترل تقاضا تعریف شده است و برای عبور موفق از دوره اوج مصرف، باید حدود ۵ درصد از تقاضای برق کشور کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر با قدردانی از همکاری مردم در اجرای پویش ۲۵ درجه گفت: همراهی و اعتماد مردم نقش مهمی در مدیریت مصرف داشته است. در صورت تداوم مدیریت بهینه مصرف، امکان کاهش بار غیرضروری شبکه که به حدود ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد، وجود خواهد داشت. بخش قابل توجهی از این مصرف نیز مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

وی افزود: توسعه هوشمندسازی شبکه و نصب کنتورهای هوشمند از دیگر برنامه‌های صنعت برق است. تاکنون بیش از ۶ میلیون کنتور هوشمند نصب شده که بیش از ۶۰ درصد مصرف برق کشور را پایش می‌کنند. همچنین صنایع، بخش کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی نیز به این سامانه‌ها مجهز شده‌اند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به الزامات مدیریت مصرف در دستگاه‌های اجرایی گفت: ادارات موظف هستند مصرف برق خود را ، به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری کاهش دهند. همچنین استفاده از مولدها و ژنراتورهای برق برای تأمین بخشی از نیاز ادارات تکلیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بیش از ۷۵ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف قرار دارند، اما حدود ۲۵ درصد مشترکان سهم نامتعارفی از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند.

مدیرعامل توانیر افزود: برای مدیریت این دسته از مشترکان سه برنامه در دستور کار قرار دارد که نخستین آن صدور صورتحساب‌های متناسب با میزان مصرف است. همچنین با استفاده از کنتورهای هوشمند، بیش از ۸۰ درصد مشترکان پرمصرف شناسایی و تحت پایش قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعد، محدودیت و قطع برق مشترکان بسیار پرمصرف در دستور کار قرار می‌گیرد و حتی در صورت پرداخت هزینه برق نیز در صورت تداوم مصرف نامتعارف، اعمال محدودیت انجام خواهد شد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اجرای طرح مهتاب برای مدیریت هوشمند مصرف برق گفت: در قالب این طرح، بازرسی از ویلاها و مناطق خوش‌نشین با هدف شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز برق انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار مورد تخلف و استفاده غیرمجاز از برق شناسایی شده است.

وی افزود: با همکاری دستگاه قضایی، برخورد با متخلفان تشدید شده و سامانه ۶۱۲۱ برای دریافت گزارش‌های مردمی درباره برق‌دزدی، دستکاری کنتورها و استفاده غیرمجاز از ماینرها راه‌اندازی شده است. برای گزارش‌های مؤثر نیز پاداش متناسب در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل توانیر همچنین از پرداخت پاداش به گزارش‌دهندگان چاه‌های غیرمجاز دارای مصرف غیرقانونی برق خبر داد و گفت: برای گزارش این موارد، پاداشی بین ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر آثار منفی استفاده غیرمجاز از برق اظهار کرد: برداشت غیرقانونی برق علاوه بر ایجاد اختلال در شبکه، موجب افت ولتاژ، آسیب به تجهیزات برقی مشترکان و افزایش مشکلات تأمین برق می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز گفت: هفته گذشته در قالب یک طرح ضربتی در یکی از شهرک‌های صنعتی، بیش از ۶۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف شد. بررسی‌ها نشان داد حدود ۶۰ درصد مصرف برق آن شهرک مربوط به فعالیت ماینرها بوده است. این نوع مصرف غیرقانونی هیچ کمکی به اقتصاد و تولید کشور نمی‌کند و تنها موجب فشار بر شبکه برق و ایجاد مشکل در تأمین برق مشترکان می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف برق و مقابله با استفاده غیرمجاز از انرژی گفت: برخی افراد در منازل و واحدهای تجاری از دستگاه‌های استخراج رمزارز استفاده می‌کنند که برای ساماندهی این بخش، پیشنهاد شده است این افراد در صورت اعلام فعالیت خود، به مدت یک سال از برخی محدودیت‌ها معاف شده و برق مصرفی را با نرخ تمام‌شده پرداخت کنند.

وی افزود: از مجموع ۴۲ میلیون مشترک برق کشور، بخش عمده‌ای از مشترکان خوش‌حساب هستند، اما بخشی از مشترکان نیز بدهی‌هایی به صنعت برق دارند که مجموع آن به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این مطالبات مربوط به بخش صنعت است، اظهار کرد: وصول این مطالبات می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات صنعت برق کمک کند.

وی درباره سیاست‌های تعرفه‌ای صنعت برق نیز گفت: مشترکانی که مصرف برق آن‌ها بیش از ۲.۵ برابر الگوی تعیین‌شده باشد، در پله‌های بالای مصرف به‌تدریج برق را با نرخی نزدیک به قیمت تمام‌شده دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: در مقابل، مشترکانی که بتوانند مصرف برق خود را دست‌کم ۱۰ درصد کاهش دهند، از مشوق‌ها و تخفیف‌های پیش‌بینی‌شده در قبوض برق بهره‌مند خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
چمران : در طرح حریم مصوبه استانداری اجرایی نیست و باید اصلاح شود
تولید فیلم کوتاه «نگار» در نیشابور 
پایان اردوی تیم‌های ملی جودوی بانوان در نوشهر
بررسی وضعیت تعیین تکلیف سینما هجرت
مراقب درگاه‌های جعلی جمع‌آوری نذورات محرم باشید
رضا ستاری‌پور سکان‌دار جدید صداوسیمای زنجان شد
دوباره عازم تسخیر خیبر است علی ...
روزنامه‌های استان فارس ۲ تیرماه ۱۴۰۵
 طنین وفاداری مردم اسلامشهر در ۱۱۴ شب اجتماعات؛ تجدید میثاق با رهبری شهید
فوت بانوی ۸۰ ساله در پی برخورد با تراکتور در ساروق
تشییع و خاکسپاری پیکر جانباز شهید در درچه
خدمات درمانی کاروان سلامت در روستای دشت بیرم کازرون
۶۲ هزار واحد مسکن روستایی ارومیه نیازمند مقاوم‌ سازی هستند
یادواره شهید حسن زمانی در بویین میاندشت
تصادف در جاده کازرون به کنارتخته با ۲ مصدوم
اهدای خون در روستای کوشک هزار بیضا
نشستی برای اقتصاد دیجیتال کشور
تعطیلی فرهنگسرا‌ها و کتابخانه‌های کیش در تاسوعا و عاشورای حسینی
زنجان مهیای حماسه‌آفرینی در یوم‌العباس
آزادسازی بیش از ۳ هکتار از اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه‌های خراسان جنوبی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
توضیح وزیر کشور درباره زمان برگزاری انتخابات شورا‌ها
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
گلزنان جام جهانی ۲۰۲۶، ادامه پیشتازی مسی، اونداو و دیوید
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
فرآیند ساماندهی سهام عدالت، تابستان نهایی می‌شود
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۲ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)