در روزهای گرم خوزستان برای پیشگیری از بیماری چه اقداماتی ضروری است؟
برای پیشگیری از بیماری ها در فصل گرما رعایت اصول بهداشت فردی و دقت در مصرف آب و غذای سالم توصیه شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، خوزستان یکی از استانهای با هوای گرم و خشک کشور محسوب میشود و روزهای گرم در این استان زودتر آغاز میشود و دیرتر از سایر استانها به پایان میرسد.
با افزایش دما و گرم شدن هوا، رعایت اصول بهداشت فردی، مصرف آب سالم و نگهداری صحیح مواد غذایی با توجه به شدت گرمای هوا ضروری است.
دکتر کرمانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با اشاره به اوج گیری گرما و آغاز بیماری های ناشی از آن گفت: گلو درد، تب بی حالی، اسهال، استفراغ و در کوکان مشاهده شدن دانه های ریز بر روی بدن از علائم گرفتاری به ویروس هاست که در فصل گرم افزایش می یابد.
وی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ها توصیه کرد: شست وشوی کامل دست ها بویژه در مکان های عمومی، مصرف آب آشامیدنی سالم و شستن و ضد عفونی دقیق سبزیجات و میوه جات و مصرف نکردن غذای مانده به عنوان عامل اصلی خیلی از این اسهالها و استفراغ ها را رعایت کنیم.
یکی از مسائلی که سلامت افراد را در روزهای گرم تهدید میکند، گرمازدگی است که اگر به موقع درمان نشود، میتواند منجر به مرگ شود؛ بنابراین توجه به توصیههای بهداشتی و رعایت آنها نقش مهمی در جلوگیری از گرمازدگی و حفظ سلامت ایفا می کند.
دکتر مهرداد شریفی می گوید: هر سال با گرم شدن هوا در استان خوزستان و ورود به دوره اوج بروز بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا، انتظار افزایش این دسته از بیماریها در سطح استان وجود دارد و یکی از مهمترین راههای انتقال، مصرف آب و مواد غذایی آلوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز اضافه کرد: علائم این بیماریها معمولا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و درد یا گرفتگی شکم است که به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آلودگی بروز کرده و بین یک تا ۲ روز ادامه مییابد.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماریها، رعایت بهداشت مواد غذایی ضروری است، توصیه کرد: گوشت، ماهی و تخممرغ باید به طور کامل پخته شود، از مصرف آنها به صورت نیمپز خودداری شود و مواد غذایی پختهشده نیز در کوتاهترین زمان ممکن مصرف شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در صورتی که دمای غذا به دمای محیط برسد، لازم است برای نگهداری در دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد گرم نگه داشته شود یا در یخچال قرار گیرد و برای کودکان زیر ۲ سال نیز بهتر است تنها به اندازه یک وعده غذایی، غذا تهیه شود.
وی گفت: همچنین مواد غذایی ذخیرهشده برای مصرف مجدد باید تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حرارت ببیند. کنسروها نیز در صورت آلودگی میتوانند موجب مسمومیتهای خطرناک شوند؛ بنابراین لازم است پیش از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند.
شریفی با تاکید بر اینکه استفاده از آب سالم و بهداشتی از دیگر راهکارهای مهم پیشگیری است، توصیه کرد: شهروندان باید از مصرف آبهای مشکوک یا آبهایی که منبع آنها مشخص نیست خودداری کنند و در صورت نیاز، آب را پیش از مصرف بجوشانند یا کلرزنی کنند، همچنین با توجه به افزایش مصرف یخ در فصل گرما، از یخ بهداشتی و بستهبندیشده استفاده شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز ادامه داد: سبزیجات نیز به دلیل استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آبیاری با آب آلوده و تماس با حیوانات، ممکن است به عوامل بیماریزا آلوده شوند.