فعالیت بیش از ۲۶۰۰ موکب دارای شناسنامه در کشور
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: امکان استفاده از ظرفیت موکب ها و نیروهای مردمی استان های مختلف کشور برای پشتیبانی از برنامه های دهه پایانی صفر در مشهد وجود دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین و دهه پایانی صفر گفت: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ موکب دارای شناسنامه در سراسر کشور فعال است که می توان از این ظرفیت ارزشمند برای خدمت رسانی به زائران دهه پایانی صفر در مشهد بهره گرفت.
علی اکبر پورجمشیدیان در نشست ستاد اربعین و دهه پایانی صفر در مشهد افزود: ستاد اربعین آمادگی دارد تمامی ظرفیت های ملی خود را برای پشتیبانی از برنامه های این ایام در اختیار خراسان رضوی قرار دهد و هرگونه نیاز دستگاه های اجرایی از طریق مصوبات و هماهنگی های ملی پیگیری شود.
رئیس ستاد اربعین و دهه پایانی صفر کشور گفت: در حوزه اعتبارات نیز رایزنی های لازم با فراکسیون زیارت انجام و مقرر شده است منابع مالی ویژه ای علاوه بر اعتبارات جاری اربعین در نظر گرفته شود. همچنین آمادگی داریم موضوعات و نیازهای مطرح شده در کمیته های مختلف را به صورت ویژه پیگیری کنیم.
پورجمشیدیان با پیشنهاد برگزاری جلسات اختصاصی برای دهه پایانی صفر افزود: با توجه به ظرفیت ها و تجربیات ارزشمند ستاد اربعین، برگزاری نشست های تخصصی ویژه دهه پایانی صفر می تواند به هماهنگی بیشتر دستگاه ها و رفع مسائل اجرایی کمک کند.
وی با اشاره به حضور زائران خارجی در این ایام خاطرنشان کرد: هر ساله زائران و هیئت هایی از کشورهای مختلف از جمله پاکستان، افغانستان و عراق در مراسم مذهبی مشهد حضور پیدا می کنند و نیاز است تمهیدات لازم برای ارائه خدمات مناسب به این زائران نیز پیش بینی شود.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تأکید کرد: در حوزه حمل و نقل، تأمین کالاهای اساسی، پشتیبانی لجستیکی و سایر نیازهای اجرایی، آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه های اجرایی استان وجود دارد. همچنین در صورت نیاز، موضوع تأمین اقلام مورد نیاز از طریق هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای ملی پیگیری خواهد شد.
پورجمشیدیان افزود: موضوع تأمین ارز مورد نیاز زائران نیز از طریق مکاتبه با بانک مرکزی در حال پیگیری است و تلاش می شود هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
وی همچنین به ظرفیت های موجود در دستگاههای مختلف کشور برای تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز اشاره کرد و گفت: امکان بهرهگیری از توان لجستیکی و پشتیبانی نهادها و دستگاههای مختلف برای خدمترسانی هرچه بهتر به زائران فراهم است.
رئیس ستاد اربعین و دهه پایانی صفر کشور در پایان با تأکید بر جایگاه ویژه زیارت در کشور اظهار کرد: نگاه وزارت کشور و ستاد اربعین به موضوع زیارت، نگاهی راهبردی و ملی است و آمادگی داریم جلسات هماهنگی و پیگیری مرتبط با زیارت و به ویژه دهه پایانی صفر را به صورت منظم و مستمر در مشهد برگزار کنیم.
پیش بینی حضور ۱۰ میلیون زائر در دهه پایانی صفر
معاون فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: با توجه به شرایط خاص امسال و تقارن زمانی تشییع پیکر رهبر و قائد امت اسلام با این دهه، پیش بینی می شود حدود ۱۰ میلیون زائر در این ایام به مشهد مشرف شوند.
حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری اظهار داشت: ساختار سازمانی ستاد دهه پایانی صفر و اربعین مشخص شده و تا کنون دو جلسه ستاد اصلی با ۱۲ مصوبه برگزار شده است. همچنین کمیته های تخصصی هفت جلسه و ستادهای شهرستانی نیز دو جلسه برگزار کرده اند تا هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به زائران انجام شود.
معاون فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: یکی از ویژگیهای مهم دهه پایانی صفر امسال، فاصله زمانی کوتاه آن با مراسم اربعین حسینی است. از سوی دیگر با توجه به اینکه در ایام نوروز به دلیل همزمانی با شرایط جنگی، میزان سفرها و حضور زائران کاهش یافته بود، انتظار می رود امسال شاهد افزایش چشمگیر حضور مردم در مشهد مقدس باشیم.
وی ادامه داد: تقویت ناوگان حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی، مدیریت زمان بازگشت زائران، تأمین و استقرار سرویس های بهداشتی و حمام های سیار، ایجاد پارکینگ های موقت در پهنه های مختلف شهری و ساماندهی مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی از جمله اولویت های اجرایی دستگاه های مسئول است.
معاون استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: تجربه سال های گذشته نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد زائران با خودروهای شخصی وارد مشهد می شوند؛ بنابراین موضوع اسکان اضطراری در پارکها، مدارس، سالن های ورزشی چندمنظوره و سایر ظرفیت های پیش بینی شده باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
عسکری با تأکید بر ضرورت مدیریت جمعیت و آمادگی برای شرایط بحران گفت: حفظ امنیت، مدیریت جمعیت، ایجاد ساز و کارهای مشخص برای مواجهه با شرایط احتمالی و مشارکت همه استان های کشور در مدیریت اعزام و جابهجایی زائران از مبدأ تا مقصد ضروری است.