• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ - ۲۲:۳۴
بین الملل » سیاسی

ایران در شورای حکام خواستار ممنوعیت مطلق حمله به تأسیسات هسته‌ای شد

هیئت جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به حملات مسلحانه آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: حمله یا تهدید علیه این تأسیسات باید در هر شرایطی و بدون هیچ استثنا ممنوع شود.

ایران در شورای حکام خواستار ممنوعیت مطلق حمله به تأسیسات هسته‌ای شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، هیئت جمهوری اسلامی ایران در این نشست با قرائت بیانیه‌ای، حمله به تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان را موضوعی با اهمیت بسیار بالا توصیف و اعلام کرد که بی‌سابقه‌ترین حملات مسلحانه علیه این‌گونه تأسیسات در تاریخ آژانس، علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

در این بیانیه، هیئت ایران با یادآوری سابقه بررسی چنین اقداماتی در آژانس، به حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای عراق اشاره کرد و افزود که نخستین بار آژانس پس از آن حمله، موضوع حمله به تأسیسات هسته‌ای را بررسی کرد.

هیئت ایران یادآور شد که شورای حکام در قطعنامه ۱۲ ژوئن ۱۹۸۱، حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای عراق را به‌شدت محکوم و تعلیق هرگونه کمک به این رژیم و همچنین عضویت آن را توصیه کرد.

در این بیانیه آمده است که کنفرانس عمومی آژانس نیز آن حمله را حمله‌ای علیه آژانس و نظام پادمان‌های آن توصیف و ارائه کمک به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد، اما از تعلیق عضویت آن خودداری کرد.

هیئت ایران در همین زمینه تأکید کرد که اسناد از طبقه‌بندی خارج‌شده آمریکا بعد‌ها نشان داد که فشار واشنگتن و تهدید این کشور به قطع بودجه، علت اصلی تعلیق نشدن عضویت رژیم صهیونیستی بوده است.

در بخش دیگری از بیانیه، هیئت جمهوری اسلامی ایران یادآور شد که کنفرانس عمومی آژانس در شماری از قطعنامه‌ها و تصمیم‌های مصوب از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۹ تأکید کرده است که هرگونه حمله یا تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان، نقض منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود.

هیئت ایران همچنین به موضع سازمان ملل درباره حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای عراق اشاره کرد و افزود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد این حمله را اقدام تجاوزکارانه و نقض منشور ملل متحد دانست.

شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ۴۸۷، حمله رژیم صهیونیستی را تهدیدی علیه نظام پادمان‌های آژانس تلقی و این رژیم را ملزم کرد که در آینده از هرگونه اقدام یا تهدید مشابه خودداری کند، اما رژیم اسرائیل بار‌ها این الزام را نقض کرده است.

هیئت جمهوری اسلامی ایران سپس با اشاره به جنگ‌های تحمیلی اخیر علیه کشورمان، اعلام کرد که آمریکا به‌عنوان یک دولت دارای سلاح هسته‌ای و رژیم صهیونیستی به‌عنوان دارنده غیرقانونی سلاح هسته‌ای، ۱۷ موج حمله متعدد علیه تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان ایران انجام داده‌اند.

در این بیانیه آمده است یکی از سنگین‌ترین حملات، هدف قرار دادن سازه‌ای در فاصله تنها ۳۵۰ متری از راکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود که با تلفات انسانی همراه شد. هئت ایران افزود: «مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا به‌صورت علنی تهدید کرده بودند که به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران حمله خواهند کرد.»

براساس این بیانیه، نیروگاه هسته‌ای بوشهر میزبان هزاران کیلوگرم مواد هسته‌ای است و همان‌گونه که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، اصابت مستقیم به آن می‌تواند به «انتشار بسیار بالای مواد پرتوزا در محیط‌زیست» منجر شود.

هیئت جمهوری اسلامی ایران در ادامه تأکید کرد که هرگونه حمله از این دست، نقض اساسی یک قاعده آمره حقوق بین‌الملل، یعنی «منع تجاوز» است. در این بیانیه آمده است که جنایت تجاوز و همچنین جنایت جنگی، مسئولیت بین‌المللی و مسئولیت کیفری فردی عاملان آن را در پی دارد.

هیئت ایران قطعنامه‌های ۴۴۴ و ۵۳۳ کنفرانس عمومی آژانس را مرتبط‌ترین قطعنامه‌ها درباره ممنوعیت حمله به تأسیسات هسته‌ای دانست و یادآور شد که هر دو قطعنامه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شدند، اما ایالات متحده با هر دو مخالفت کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که چنین حملاتی اهداف و مقاصد اصلی پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و اساسنامه آژانس را به‌طور جدی نقض می‌کند، اعتبار و کارآمدی ساختار جهانی عدم اشاعه، به‌ویژه نظام پادمان‌های آژانس را تضعیف می‌کند و پایه‌های صلح و امنیت بین‌المللی را فرسایش می‌دهد.

هیئت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: «جهان باید از عادی‌سازی این حملات جلوگیری کند. در غیر این صورت، افزون بر امنیت ما، قربانی اصلی استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای خواهد بود.»

هیئت کشورمان تأکید کرد که مقابله با این روند باید به‌صورت نظام‌مند انجام شود و از سیاسی‌کاری، رویکرد گزینشی یا معیار‌های دوگانه پرهیز شود.

هیئت ایران خواستار اتخاذ «سیاست تحمل صفر» در برابر حملات به تأسیسات هسته‌ای شد و اعلام کرد که جامعه بین‌المللی باید پایبندی به هنجار‌های موجود درباره مصونیت فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز و اثربخشی این هنجار‌ها را ارتقا دهد.

در بیانیه هیئت ایران آمده است که در موارد لازم، باید هنجار‌های بین‌المللی نیز ایجاد شود تا حملات یا تهدید‌ها علیه تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان، در هر شرایطی و بدون هیچ استثنا، به‌طور مطلق ممنوع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اگر دشمن به ایران حمله کند جنگ منطقه‌ای ادامه پیدا می‌کند
شهادت ۳نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
قطع روابط دیپلماتیک بورکینافاسو با فرانسه
وزیر جهاد کشاورزی: هیچ کمبودی در کالاهای اساسی نیست
از تظاهرات مردمی تا اعتراض محافل سیاسی و مذهبی در لبنان
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جوار محل شهادت قائد شهید انقلاب اسلامی
گفت وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و مصر
تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و امارات
تردد بیش از ۱۷۳ هزار زائر از مرز مهران در دهه نخست محرم
حدنگاری ۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ابهر در قالب طرح ملی کاداستر
گفت وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان
بسیج توان اجرایی استان ایلام برای تسهیل بازگشت زائران از مرز مهران
رئیس‌جمهور بر توسعه راهگذرهای بین‌المللی تأکید کرد
برگزاری مراسم عاشورای حسینی از سوی حزب الله در جوار مرقد شهید سید حسن نصرالله
مدیریت حضور میلیونی عزاداران و مراسم «رکضه طویریج» موفقیت آمیز بود
شمار جان باختگان زمین‌لرزه در ونزوئلا از ۹۲۰ نفر گذشت
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ تیر ۱۴۰۵
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۶ تیر ۱۴۰۵ به افق قم
شنیده‌شدن صدای چند انفجار در حوالی سیریک
شکست پرسپولیس مقابل چادرملو در لحظه های پایانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم
تاخیر دوساعته آغاز بکار ادارات فردا بخاطر بازی فوتبال ایران در جام جهانی
آغاز به کار ادارات استان فردا شنبه از ۹ صبح
تاخیر شروع به کار ادارات خوزستان در روز شنبه ۶ تیر
تقویم روز و اوقات شرعی ۵ تیر ۱۴۰۵
امشب، آغاز پخش فصل سوم «آقای قاضی» از شبکه دو سیما
جریمه میلیاردی فروشنده کیف و کفش قاچاق در رشت
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد
تعویق ۲ ساعته آغاز به کار ادارات مازندران، فردا
پخش مسابقه تیم ملی ایران و مصر از شبکه سه سیما 
افت فشار و قطعی آب در شهر‌های استان بوشهر
تغییر ساعت کاری اداره های فارس ، فردا به منظور حمایت از تیم ملی فوتبال
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس
مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در جوار محل شهادت قائد شهید
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۵ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود  (۱ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق خراسان رضوی تا پایان هفته  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
روز تاسوعا در کربلا چه گذشت؟  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
اعتراض کتبی وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
قطع برق خودکار ۲۴۴ مشترک در استان به علت عبور از سقف مجاز مصرف  (۱ نظر)