پخش زنده
امروز: -
محمدی گفت: شورای حفاظت از بیتالمال پیگیر احکام برای عاملان آتشسوزیها است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری در جلسه ستاد بحران گچساران گفت: با آتش زنندگان عمدی طبیعت قاطعانه برخورد میشود و شورای حفاظت از بیتالمال پیگیر احکام بازدارنده برای عاملان آتشسوزیها است.
منوچهر محمدی در بهرهگیری از فناوریهای نوین و بارندگیهای ۲۰۰ میلیمتری اخیر و هشدار قرمز هواشناسی، افزود: هماهنگی بین اعضای شورای مدیریت بحران در استان و شهرستانها باعث شد آسیبهای ناشی از این سیلابها به حداقل ممکن برسد.
محمدی از رفع محدودیتهای قانونی در حوزه دیوان محاسبات و دادگستری برای تأمین دمنده خبر داد و اضافه کرد: هر دهیاری میتواند حداقل یک دمنده در اختیار داشته باشد و این مشکل در مناطق حفاظتشده محیطزیست نیز حل شده است.
وی بر ضرورت جایگزینی روشهای سنتی با فناوریهای جدید تأکید کرد و ادامه داد: نصب برجهای دیدبانی مجهز به دوربین کشف حریق در تمامی مناطق مستعد آتشسوزی استان، یک ضرورت است که محیطزیست و منابع طبیعی باید پیگیری کنند.
مدیرکل بحران استان، با اشاره به محلهای دفن زباله و پسماندهای شهری تصریح کرد: محلهای دفن زباله و پسماندهای شهری از کانونهای اصلی مخاطرات در آتشسوزیهای گذشته بوده و توجه جدی به این موضوع ضروری است.
وی همچنین نسبت به نبود پوشش بیمهای برای امدادگران مردمی ابراز نگرانی کرد و گفت: مردم بر اساس رسالت خود در صحنه حاضر میشوند، اما وظیفه ما استفاده از ظرفیتهای بیمهای برای این عزیزان است تا دغدغه خسارتهای جانی و مالی نداشته باشند.
محمدی با تأکید بر لزوم ایمنی شبکههای برق و خطوط انتقال نیرو در مناطق مستعد حریق، افزود: دستگاههای مسئول باید از هماکنون برنامهریزی کرده و نمیپذیریم دستگاهی با بیمهری این موضوع را دنبال کند.
وی به آتشسوزیهای انسانساخت اشاره کرد و گفت: شورای حفاظت از بیتالمال (منابع طبیعی) در شهرستانها به ریاست فرمانداران باید احکام بازدارنده و جریمههای عاملان آتشسوزی را جدی بگیرند.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان، استفاده از ظرفیت بسیج و تشکلهای مردمنهاد را بیبدیل خواند و افزود: عشایر و کشاورزان نیز کمککاران خوبی هستند و یکی از شاخصهای ارزیابی مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها، موفقیت در کاهش آتشسوزیهای ناشی از بقایای گیاهی و مزارع است.
محمدی با اشاره به این که هر ۷۰۰ سال یک سانتیمتر خاک ایجاد میشود، بر نهادینهسازی فرهنگ حفاظت از خاک از طریق کلاسهای آموزشی تأکید کرد و افزود: مسئولان نسبت به تأمین مخازن ذخیره آب ثابت و متحرک اقدام کرده و از ظرفیت تیمهای کوهنوردی و ورزشی بهعنوان همیار طبیعت استفاده کنند.
وی بر لزوم پشتیبانی مالی و تجهیزاتی صنایع مادر تأکید کرد و گفت: شرکتهای نفت و پتروشیمی مکلف به ایجاد ۲۰ تا ۲۵ درصد فضای سبز در واحدهای تولیدی خود هستند، اما این مهم گاه نادیده گرفته شده و انتظار میرود همراهی این صنایع با ستاد مدیریت بحران شهرستان بیشتر شود.
فرماندار شهرستان گچساران هم در این جلسه با اشاره به شرایط گرمسیری این شهرستان، گفت: در سال گذشته ۱۵ فقره حادثه آتشسوزی در عرصههای منابع طبیعی شهرستان گچساران با مساحت ۳۵۰ هکتار و ۸۶ فقره در مزارع و باغات با مساحت ۲۷۰ هکتار رخ داد.
ایوب مقیمی با بیان اینکه امسال بارندگی شهرستان گچساران نسبت به پارسال ۲.۲ برابر شده است افزود: رشد انبوه علوفه و پوشش گیاهی خطرات وقوع اتش سوزیها را بهمراتب افزایش داده است، برایناساس اگر در سال گذشته ۱۵ فقره حادثه آتش سوزی در این شهرستان رخ داد، امسال باید پیشبینی ۳۰ فقره آتش سوزی را داشته باشیم.
مقیمی از وجود تیم واکنش سریع شهرستانی و تیمهای معین از شهرستانهای همجوار مانند دیلم، گناوه و سایر شهرهای اطراف خبر داد و گفت: با همکاری فرمانداری، محیطزیست، منابع طبیعی و سایر دستگاهها، تلاش میگردد از وقوع بحران جلوگیری شود.
وی با تقدیر از دستگاههای پایکار در مهار آتشسوزیهای گچساران ادامه داد: انتظار داریم در سال جدید هماهنگی بیشتری داشته باشیم و زمان را در مواجهه با حوادث مدیریت کنیم، در آتشسوزیهای کوهستان و روستاها، دهیاران، اعضای شورا و اهالی روستا اولین کسانی هستند
که میتوانند بهموقع اقدام کنند.
فرماندار شهرستان گچساران بیان کرد: ازاینرو باید دمندهها (دمندههای اطفای حریق) بهعنوان اموال دولت در اختیار آنان قرار گیرد تا پیش از رسیدن تیمهای واکنش سریع، نسبت به اطفای اولیه اقدام کنند.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران نیز در جلسه با تقدیر از پیگیریهای مسئولان در زمینه آتشسوزیها و تخصیص اعتبار ۶۰ میلیاردتومانی به سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: استان ما با یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور، ۱۰ درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.
سید قدرت اله علیپور با بیان اینکه از نظر سرانه جنگل و مرتع از بسیاری مناطق جهان از جمله جنگلهای آمازون جلوتر هستیم افزود: ۵۰ میلیارد مترمکعب آب توسط منابع طبیعی ذخیرهسازی میشود و ۴۰ درصد منابع آبی ایران از زاگرس تأمین میگردد، اگر این جنگلها آسیب ببینند، آب زیرزمینی نخواهیم داشت.
علیپور با اشاره به اینکه از ۸ هزار گونه گیاهی کشور، حدود ۳ هزار گونه در زیستگاههای طبیعی استان ما میرویند، اضافه کرد: از ۵۰۰ هزار هکتار مرتع در استان ۲۵۰ هزاز هکتار در شهرستان گچساران است.
وی ادامه داد: ۵ هزار خانواده عشایری در منطقه ییلاقی مستقر هستند و باتوجهبه حضور آنها، احتمال آتشسوزی وجود دارد، ما باید برای تأمین معیشت و ذخیره علوفه این مردم تلاش کنیم.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران با اشاره به اقدامات انجام شده، تصریح کرد: نقاط حساس و مستعد آتشسوزی سال گذشته را شناسایی و کدگذاری کردهایم، سامانه ماهوارهای تیزنگر به طور مرتب به ما گزارش میدهد که در چه نقاطی احتمال وقوع حریق وجود دارد.
علیپور با بیان اینکه دو تیم واکنش سریع پنجنفره در اداره گروهبندی شدهاند و آمادگی کامل دارند و حدود ۲۰ دستگاه دمنده آمادهبهکار داریم، تأکید کرد: باید نیروهایی که در عملیات اطفای حریق شرکت میکنند را ساماندهی کنیم باید برای چنین شرایطی برنامهریزی کنیم، جهاد کشاورزی موضوع مانده مزارع را پیگیری کنند، حدود ۶۰ درصد از آتشسوزیهای پارسال در مزارع، ناشی از آتشزدن عمدی بوده است.
وی ادامه داد: مطابق ماده ۴۷ قانون حفاظت، اگر کسی عمداً جنگلها و مراتع را آتش بزند، باید با وی برخورد شود، دراینخصوص مکاتبه و اطلاعرسانی لازم صورت گیرد.
معاونت امداد و نجات جمعیت هلالاحمر استان هم در این جلسه با اشاره به تجربه آتشسوزیهای در استان گفت: هر اداره باید ساختار ICS خود را به فرماندار اعلام کند تا ظرفیت لجستیکی و عملیاتی مشخص شود، اگر ۴۰ نفر در جلسه حاضر باشیم و هرکدام ۱۰ نفر آماده کنند، ۴۰۰ نیرو جمع میشوند و در کنار مردم به هزار نفر میرسیم.
مظفری بر طراحی چارت عملیاتی مشترک برای اولویتبندی بحرانها تأکید کرد و افزود: حتی نهادهایی مثل تأمین اجتماعی اگر نیروی عملیاتی ندارند، میتوانند با خودروی کمکدار، موتورسیکلت یا جیره خشک کمک کنند.
وی با اشاره به ظرفیت خانههای هلال اضافه کرد: میتوانیم با استفاده از این پایگاههای مردمی، آموزشهای کمکهای اولیه، مسمومیت، خونریزی، شکستگی، مارگزیدگی و نیش حشرات را در روستاهای پرخطر ارائه دهیم.
مظفری ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت بحران، هلالاحمر آمادگی ۱۰۰ درصدی خود را با استفاده از تیمهای امدادی اعلام میکند و بهصورت جهادی و خالصانه در کنار مردم خواهد بود.