پخش زنده
امروز: -
سامانه ثبت اسناد غیر رسمی موسوم به ثبت ادعا در خراسان جنوبی از روز گذشته به صورت رسمی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سامانه ثبت اسناد غیر رسمی، آذر پارسال به صورت آزمایشی و روز گذشته به طور رسمی رونمایی و راه اندازی شده است.
ابراهیمی افزود: از این پس، تمام نقل و انتقالات املاک باید به صورت رسمی انجام شود و چنانچه در دفاتر رسمی انجام نشود مراجع قضایی حق رسیدگی با مشکلات مربوط به این قراردادها را ندارند.
وی گفت: همچنین مراجع نیز باید ملک را با نقشه در سامانه ثبت ادعا بارگزاری و کد رهگیری را به مرجع برای رسیدگی ارجاع دهند، در غیر این صورت آن مرجع حق رسیدگی به موضوع را ندارد.
ابراهیمی با بیان اینکه نقل و انتقال املاک بدون سند مالکیت نیز باید در این سامانه ثبت شود، افزود: اسناد مالکیتی که از اول فروردین سال ۹۶ ثبت شدهاند شامل این سامانه و قانون میشوند و تعیین تکلیف برای این تاریخ به قبل، در مراحل بعدی اعلام میشود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: صدور اسناد کشاورزی به جهاد کشاورزی واگذار شده است، بر اساس آئین نامه تبصره ۳، برای هر ملکی با هر مساحت باید سند مالکیت صادر شود.
ابراهیمی افزود: حدود ۴۰ هزار سند مالکیت دفترچهای برای تبدیل به سند رسمی در استان وجود دارد که حدود ۴۰ درصد پروندههای قضایی مربوط به نقل و انتقالات اسناد عادی است و بنابراین ثبت رسمی اسناد الزامی است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه ثبت اسناد مالکیت در این سامانه الزامی است، از مردم خواست: صدور سند مالکیت را برای جلوگیری از مشکلات بعدی جدی بگیرند.