پخش زنده
امروز: -
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۴۳۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت زعفران قرار دارد و این استان از نظر سطح زیر کشت، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ، اسماعیل محمودآبادی با بیان اینکه پیشبینی میشود امسال بیش از ۳۱ تن زعفران از سطح مزارع استان برداشت شود، افزود: میانگین عملکرد زعفران در خراسان شمالی ۵.۹ کیلوگرم در هر هکتار است که استان را در شاخص عملکرد تولید، به رتبه نخست کشور رسانده است.
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به کیفیت بالای محصول تولیدی استان خاطرنشان کرد: زعفران خراسان شمالی از مرغوبترین زعفرانهای کشور به شمار میرود و بخش قابل توجهی از آن علاوه بر تامین نیاز داخلی، به استانهای دیگر و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود.
وی گفت: شهرستان فاروج بیشترین سطح زیر کشت و تولید زعفران استان را به خود اختصاص داده و در مجموع این محصول در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت میشود.
محمودآبادی با اشاره به نقش اقتصادی این محصول افزود: در فصل برداشت، شمار زیادی از کارگران فصلی در مزارع زعفران مشغول به کار میشوند و این محصول سهم مهمی در اشتغالزایی مناطق روستایی دارد.
وی بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش زعفران تاکید کرد و گفت: برندسازی ملی و بینالمللی این محصول و جلوگیری از خامفروشی، از مهمترین برنامههای بخش کشاورزی استان است.
زعفران یکی از محصولات راهبردی و ارزآور خراسان شمالی محسوب میشود و توسعه صادرات آن میتواند نقش موثری در رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.