پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای ملی نخود با هشدار درباره ادامه ممنوعیت صادرات نخود، گفت: اگر ممنوعیت صادرات ادامه یابد، بهطور قطع کشاورزان نخودکار از نظر اقتصادی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود کشور امروز در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود : انتظار میرود امسال با توجه به بارشهای مناسب، برداشت خوبی داشته باشیم، ضمن اینکه بخشی از نخود تولیدی سال گذشته نیز هنوز در انبارها باقی مانده، لذا لازم است صادرات نخود هر چه سریعتر آزاد شود.
ادامه محدودیتها باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی میشود و مشتریان نخود ایران به سمت سایر کشورها میروند، بهترین راهکار را واگذاری تنظیم بازار و مدیریت صادرات محصولات کشاورزی به تشکلهای بخش خصوصی است تجربه ثابت کرده که در این شیوه هم منافع کشاورز تأمین میشود و هم بازار بهتر مدیریت میشود. با توجه به اینکه مصرف داخلی نخود کمتر از ۲۰۰ هزار تن است و سالانه بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تن نیز واردات داریم، در کشور ظرفیت صادرات سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن نخود وجود دارد. با توجه به اینکه نخود محصولی مقاوم به کمآبی است و استانهای بیشتری به کشت آن روی آوردهاند، پیشبینی میشود امسال سطح زیر کشت نخود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.